Sunday, January 4, 2009

Cara Belajar

ARAHAN
Bagi setiap soalan dibawah , pilih 1 jawapan yang paling tepat. Jika terdapat lebih daripada satu jawapan yang sesuai, pilih satu yang menjadi keutaman sahaja. Setelah mendapat jawapan bulatkan kurungan huruf yang anda pilih. Kemudian setelah membulatkan kurungan berkenaan, tandakan (√) pada jadual, mengikut no.soalan dan huruf pada kurungan tersebut.

SOALAN
1] apa yg paling mudah anda ingat?

1.1 Apa yg tlh d’perkatakan, lawak jenaka,lirik,nama orng, tjk/tema. Sy mgingat dgn mnyebut sesuatu dgn berulang2. (U,V)
1.2 Apa yg tlh d’lihat, d’baca, wajah orng, bagaimana keadaan sesuatu. Sy mgingat dgn menulis sesuatu berulang kali. (Z,Y)
1.3 Apa yg tlh berlaku @ pengalaman , bau sesuatu. Sy mgingat sesuatu dgn melakukanya secara berulang kali. (X,W)

2] Apa yg anda paling ingat selepas melihat wayang , program di televisyen @ membaca?

2.1 Apa yg kelihatan pd watak dan babak tersebut. (Z,Y)
2.2 Apa yg mereka katakana dab bagaimana bunyi muziknya. (U,V)
2.3 Apa yg berlaku , bagaimana meraka membawa watak. (X,W)

3] Apa yang anda paling ingat bile brjumpa dgn seseorang.?

3.1 Apa yg saya lakukan dgn mereka @ bagaimana perasaan saya ketika bersama mereka. (X,W)
3.2 Bagaimana keadaan mereka dan cara mereka berpakaian. (Z,Y)
3.3 Nama meraka, cara mereka bercakap atau apa yang mereka katakana. (U,V)

4] Bagaimana tulisan anda?

4.1 Pada kebanyakan masa kemas dan boleh dibaca [teratur]. (Z,Y)
4.2 Susah untuk dibaca tetapi ia kemas. (V,X)
4.3 Tulisan saya lintang pukang. (U,V)

5] Bagaimana anda menerangkan keperluan dan kemahiran anda?

5.1 Saya sentiasa bergerak, resah dan perlukan kebebasan. (X,Y)
5.2 Saya boleh duduk diam dalam jangka masa yang lama. (V,Z)
5.3 Saya rasa jangal / kekok, mengeluh bila melakukan aktiviti fizikal. (V,Z)
5.4 Saya suka belajar kemahiran fizikal . (X,W)

6] Apa yang paling penting bila anda memilih pakainan untuk keluar bersiar2 ?

6.1 Keselesaan , corak dan kaian yang baik . (X,W)
6.2 Warna , bagaimana mereka melihat saya dan kesesuaian. (Z,Y)
6.3 Ia melambangkan saya, jenamanya dan apa yang sesuai untuk saya. (U,V)

7] Bagaimana anda meluahkan perasan anda ?

7.1 Ianya sangat peribadi berkenaan dgn perasan saya. (Z)
7.2 Perasaan saya biasanya mengikut keadaan. (U,V)
7.3 Saya meluahkan perasan saya dengan mudah. (U,V)
7.4 Saya ada sebab untuk berperasan sedemikian. (V)
7.5 Ianya sukar untuk diterjemahkan dengan perkataan. (X)

8] Dalam keadan bagaiman anda boleh hilang tumpuan @ anda mengalamun ?

8.1 Bila banyak melihat dengan teliti , menunjukkan sesuatu @ seolah berkenan apa yg saya lihat. (U,W)
8.2 Terlalu banyak penerangan @ persoalan tentang apa yang saya dengar. (Y,X)
8.3 Bila banyak sangat pilihan untuk di buat , atau persoaln tentang perasaan saya. (V,Z)

9] Bagaimana anda menerangkan cara anda bercakap ?

9.1 Saya bercakap menggunakan perkataan dengan teratur , logic tanpa ragu-ragu. (U,V)
9.2 Saya mempunyai pembendaharan kata yang banyak @ saya malu untuk bercakap didalam kumpulan. (Y,X)
9.3 Saya banyak menggunakan perlembagan dan gambaran tentang apa yang saya cakapkan. (Z,W)
9.4 Saya bercakap tentang apa yang telah saya lakukan dan bagaimana saya rasa dan berlaku. (W)
9.5 Saya mesti menggunakan tangan untuk mencari sesuatu perkataan. (Y,W)
9.6 Saya bercakap pusing2 dan banyak bertanya. (Y,X)

10] Bagaimana anda menerangkan tentang cara anda memandang orng lain ?

10.1 Saya tetap seperti biasa, memandang secara berterusan dan tetap. (Z,Y)
10.2 Malu nata dan saya kurang selesa dengan pandangan mata lain walaupun sekejap. (U,W).
10.3 Saya boleh bertahan lama tetapi mata saya terkelip-kelip. (V,X)10.4 Mata saya menjeling-jeling bila saya mendengar terlalu lama. (Y,X)

11] Apa yang membuatkan anda tidak selesa bila orng melihat anda ?

11.1 Kata-kata yang menyakitkan . (Y,X)
11.2 Sentuhan dan suka mencuit-cuit. (V,Z)
11.3 Pandangan yang tajam. (U,W)


12] Bagaiman anda menggunakan peralatan yang baru ?

12.1 Saya membaca arahan dan buat sendiri. Beritahu saya jika saya keliru. (Y)
12.2 Saya membaca arahan , Tanya soalan dan beritahu diri saya untuk buat sendiri. (Z)
12.3 Saya berkerja dengan apa yang ada , tanya soalan jika saya memerlukan. Saya tak baca pun arahan yang diberikan. (W)
12.4Saya bekerja dengan apa yang ada, saya lihat gambar rajah dan saya Tanya soalan. (X)
12.5 Mesti ada orng yang beritahu saya, bagaimana hendak melakukanya kemudian saya cuba. (V).
12.6 Saya mempunyai seseorng untuk memberitahu saya bagaimana hendak melakukan nya dan saya cuba untuk melakukannya. Saya akan membaca arahan yang telah diberikan sahaja. (U)

*p/s= Cara belajar terbahagi kpd beberapa jenis(AVK,AKV,KVA,KAV,VAK,VKA)
*jika anda mahukan Jadual ujian cara belajar ini sila hantarkan email ke; jang_underground@yahoo.com @ Yahoo Massenger; jang_underground@yahoo.com
(JADUAL TIDAK DAPAT DIMASUKAN DIDALAM BLOG INI ATAS SBB XDIKETAHUI)

No comments:

Post a Comment